Sunday, May 29, 2011

KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) MALAYSIA


GARIS PANDUAN PENGIRAAN KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) BAGI KENDERAAN DI SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK (PINDAAN SELEPAS BAJET 2009) [as at 29 Mei 2011]

1. SEMENANJUNG MALAYSIA, PULAU PANGKOR & PULAU LANGKAWI

1.1 SEMENANJUNG MALAYSIA

1.1.1 Motosikal
Kod kegunaan : AA (Motosikal)

i. LKM bagi motosikal dengan kapasiti enjin 150ccdan ke bawah dikekalkan pada kadar sedia ada.
ii. Kadar LKM bagi motosikal dengan kapasiti melebihi 150cc adalah ditetapkan pada kadar tetap seperti berikut:-

Kapasiti Enjin Kadar
151cc hingga 200cc  ---->RM 30.00
201cc hingga 250cc ----> RM 50.00
251cc hingga 500cc ----> RM 180.00
501cc hingga 800cc ---->RM 250.00
Melebihi 800cc  ---->RM 350.00

1.1.2 Motokar Saloon Persendirian Milik Individu
Kod Kegunaan : AB (Individu) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau

i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah
dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 55.00
1201cc hingga 1400cc ---->RM 70.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 90.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc    ----> RM 200.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ----> RM 280.00 RM 0.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc ----> RM 380.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga3000cc  ----> RM 880.00 RM 2.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc           ----> RM 2,130.00 RM 4.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

1.1.3 Motokar Saloon Persendirian Milik Syarikat
Kod Kegunaan : AC (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau
i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah  ---->RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 110.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 140.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 180.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 400.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc  ---->RM 560.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 760.00 RM 3.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM 2,260.00 RM7.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc R ---->M 6,010.00 RM13.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

1.1.4 Kenderaan Persendirian Selain Motokar Saloon Milik Individu Dan Syarikat
Kod Kegunaan : AD (Individu) AE (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau

i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap(flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc ----> RM 85.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 100.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 120.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 300.00 RM 0.30 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ---->RM 360.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 440.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM840.00 RM1.60 untuk setiapperbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc ---->RM 1,640.00 RM1.60 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

Tips Penjagaan Tayar Kereta

Berikut beberapa panduan apabila anda mahu menukar tayar kereta.

PERTAMA
Pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Sebagai contoh, jika Proton Wira 1.3 dan hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 14 inci kerana jika menggunakan saiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan tepat, semua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangka hayat.

KEDUA
Selepas mendapat saiz sesuai, Prhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar dikilangkan (minggu dan tahun).

Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, ia hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas dikilangkan.


KETIGA
Mengenai saiz, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul di permukaan tepi tayar.
Sebagai contoh 205/50 VR 16 bermaksud tayar itu mempunyai
kelebaran 205 mm, ketebalan (dari rim ke permukana jalan) adalah 50 peratus daripada kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim bersaiz 16 inci.
Huruf VR bermaksud, tayar itu sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar.

KEEMPAT
Kebanyakan kita lebih suka memilih tayar import. Bagaimanapun, kebanyakan tayar berkenaan dibuat berdasarkan iklim dan apabila digunakan di Malaysia yang panas terik, jangka hayatnya lebih pendek
KELIMATayar sepatutnya ditukar kedudukannya setiap tiga bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang.

KEENAMSekiranya kadar kehausan bunga di bahagian tepi kiri dan kanan lebih cepat berbanding di tengah, ini bermaksud selama tekanan angin tayar kurang.
Sekian...
Tyre Maintenance 



This includes checking all suspension components to ensure there are no worn parts before they cause costly problems and a computer four wheel alignment. Please note, once a wear pattern has started, the wear pattern will continue even after the alignment, so if you plan to purchase new tires, get your alignment immediately following. Have your vehicle aligned at least once a year and sooner if you notice the following: Excessive or uneven tire wear, steering wheel pulls to the left or right, feeling of looseness or wandering, steering wheel is not centered when car is moving straight ahead.
edited by deensokmo
Ada segelintir di antara kita telah mengetahui perkara ini, tapi bagi mereka yang belum gunakan ini sebagai panduan. Saya pun tak tahu ini kali berapa ader yang post pasal tayar...anggaplah ini sebagai ilmu.

1. Mula-mula pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Kalau Sentra standard, dan kita hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 16 inci. kerana jika kita menggunakan saiz 17 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat, kesemua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangkahayatnya dan yang paling penting, minyak akan lebih sedikit.

2. Selepas mendapat saiz yang sesuai, cuba perhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi , maka senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan. Mengikut piawaian tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas di kilang (selepas tempoh itu getah tayar akan mati (keras) dan tidak selamt digunakan). Saya beri contoh rangkaian nombor yang ada 4001 bermaksud tayar tersebut di kilang pada munggu ke 40 tahun 2001 dan tarikh expired tayar tersebut sepatutnya minggu ke 40 tahun 2003. Jadi sekiranya kita dapat ada kedai yang menjual tayar dengan harga yang luarbiasa murahnya, cuba periksa tarikh tayar tersebut di kilang, mungkin tayar tersebut adalah tayar yang telah tamat tempoh penggunaannya. Dari pengalaman yang pernah diceritakan kepada saya, tayar yang telah tamat tempoh ini akan lebih senang meletup semasa kelajuan tinggi.

3. Tentang saiz tayar, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul di permukaan tepi tayar. Biasanya seperti contoh ini 205/50 VR 16 maksudnya, tayar itu mempunyai kelebaran 205 mm, ketebalan tayar (dari rim ke permukana jalan) adalah 50 % dari kelebaran 205 mm, dan untuk kegunaan rim bersaiz diameter 16 inci. Huruf VR bermaksud, tayar tersebut sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar. Sekiranya dipandu lebih dari kelajuan tersebut, sifat fizikal akan berubah dan besar kemungkinan tayar tidak lagi berfungsi dengan baik.

4. Tentang jenis tayar pula, kebanyakkan kita lebih suka memilih tayar import terutama dari Japan. Harganya lebih mahal dan dikatakan lebih lembut. Memang benar, tayar seperti michelin, yokohama, falken etc. lebih lembut kerana, tayar tersebut dibuat berdasarkan iklim sederhana yang kurang panas dan apabila digunakan di Malaysia yang sememangnya panas terik, tayar tersebut akan mempunyai jangkahayat yang pendek (cepat habis bunganya). Kebisingan tayar adalah bergantung kepada bunga tayar. Lebih senyap sesuatu tayar, maka lebih rapat bunga tayarnya dan tidak sesuai untuk permukaan jalan yang basah. Lebih bising tayar, lebih mencengkam dan sesuai pada permukaan yang basah. Jadi kalau kita hendakkan tayar yang senyap, kita terpaksa lebih berhati-heti semasa hujan.

5. Tayar sepatutnya di tukar kedudukannya setiap 3 bulan. Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang (untuk 4 tayar sama saiz). Lebih baik sekiranya tayar simpanan/ganti juga di masukkan ke dalam rotation tukaran tayar. Caranya, masukan tayar ganti ke kanan belakang, belakang kanan ke depan kanan, depan kanan ke belakang kiri, depan kiri ke dalam boot ganti, belakang kiri ke depan kiri. Semua rotation ini bergantung kepad jenis kereta, sistem pacuan dan sistem suspensi kereta.

6. Jika kita perhatikan bunga tayar selepas beberapa lama. Bunga mula menghaus. Sekiranya kadar kehabisan bunga di bahagian tepi kiri kanan tayar lebih cepat berbanding di bahagian tengah, ini bermaksud selama tekanan tayar adalah kurang dari yang sepatutnya. Sekiranya bahagian tengah lebih cepat haus, maksudnya tekanan terlalu tinggi. Sekiranya haus di bahagian luar sahaja, tayar kita terlalu mencapah ke dalam dan jika haus bahgian dalam sahaja, tayar kita terlalu mancapah ke luar (alligment tayar perlu dibetulkan). Sekiranya bunga tayar yang haus tidak sekata (turun naik), maka absorber kita perlulah diganti.

Sekian

jetturboextreme.

TAYAR komponen paling utama dan terpenting bagi sesebuah kenderaan. Jika rosak, ia boleh menyebabkan kemalangan, sekali gus mengancam nyawa pemandu dan penumpang tanpa diduga. Cuba periksa tayar kereta anda. Perhatikan di antara satu bunga tayar dengan satu bunga tayar lain terdapat satu penyambung. Jika penyambung itu mempunyai ketinggian yang sama dengan bunga, inibermakna ia perlu ditukar dalam tempoh tiga hingga empat bulan, bergantung kepada sekerap manaanda menggunakan kenderaan

DAHAGI SINGAPURA

DAHAGI SINGAPURA. KENAPA penentangan terhadap penjajahan  dikatakan PEMBERONTAKAN? Paling mengecewakan apabila Melayu dan orang Islam menjad...