Thursday, January 30, 2014

Haj in year 2007

Alhamdulillah... performed haj.


Teringin untuk bersama Ayah ku mengerjakan Umrah semasa berkhidmat di Tanah Suci dari 2007-2011. Tapi apakan daya, Ayah ku kembali ke Rahmatullah pada Selasa 15 Julai, 2008. Memang Ayah ku berhasrat mengunjungi ku di sana... Pada ketika Ayah ku meninggal dunia, aku berada di dalam penerbangan Saudi Airlines dari Jeddah ke Kaherah untuk melaksanakan satu misi jualan/pameran pelancongan di Mesir.



Setiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah aku bergegas untuk mendapatkan clearance paspot di kaunter imigresen yang penuh sesak dan seterus nya mendapatkan beg aku yang baru keluar di belting bagasi. Setiba di luar lapanganterbang, cuaca panas bercampur angin dingin sungguh nyaman pada jam 9.00am waktu Cairo (Malaysia jam 3.00pm). Sebaik saja aku menghidupkan telefon bimbit ku, aku berasa pelik apabila tetiba begitu banyak sekali sms yang masuk dari Malaysia. Belum sempat aku membelek sms yang masuk bertalu talu, tetiba panggilan dari isteri ku tiba, aku berasa sesuatu yang buruk telah berlaku.

Kata isteri ku, : Assalamu'alaikum.. Abang... tahu tak lagi pasal Ayah?". Aku terus menjadi sebak dan menjawab "Wa'alaikumussalam.. Tak tau.. sebab apa dengan Ayah??". Jawab isteri ku, "Ayah dah tak ada, Ayah jatuh di Istana Anak Bukit sebentar tadi dalam jam 2pm lebih". 

Aku merasa kan jam berhenti bergerak pada waktu itu, dada ku menjadi ketat walau pun aku bernafas dengan kencang... sedang orang ramai berpusu pusu di luar lapangan terbang itu... aku dah tak menghirau kan semua itu. Fikiran ku mula berpusing-pusing dan bercelaru... Bagaimana aku nak cari tiket balik ke Malaysia... bagaimana aku nak aturkan penerbangan anak isteri ku dari Jeddah secara tiba-tiba begini, tiket susah didapati.. ini bukan tiket bas UTC..

Aku baru saja tiba di Kaherah. Buntu fikiran ku...Tugasan yang nak aku mulakan pun belum sempat dilaksana... aku belum puas bersama Ayah ku.. sebab aku selalu jauh dari nya.. sejak kecil aku dipelihara nenek dan datuk ku, kemudian belajar di sekolah asrama, seterus nya melanjutkan pelajaran ke luar negeri dan bila balik ke Malaysia pun, aku sering bekerja jauh dari keluarga. 

Macam-macam yang berlaku yang menyebabkan aku menjadi jauh dari Ayah ku sebenar nya.. aku tidak mahu berkongsi mengenai kisah itu. Cuma satu, pernah Ayah ku terkejut besar apabila dia akhir nya tahu bahawa seorang ahli forum alam maya yang bergelar GDB atau sebelum nya 'Geng Dato Basri' dan banyak membela nya semasa penggantungan oleh FAM ada lah aku sebenar nya.. Rupa nya berguna jugak lah anak ini kepada Ayah nya...

Berbalik kepada cerita di lapangan terbang Kaherah, sebaik mendapat berita amat sedih itu. Aku maklumkan kepada rakan sekerja ku yang bersama tiba di Kaherah, "Sheikh, Ayah ana meninggal.." Tanpa berlenggah, beliau telah menghubungi kenalan nya di pelbagai syarikat penerbangan untuk aturkan penerbangan aku balik ke Malaysia dengan seberapa segera. Namun aku hanya mampu tiba di Malaysia pada sebelah malam hari Rabu. 

Ayah ku telah pun selamat dikebumikan pada tengahari hari Rabu 16 Julai, 2008. 100 hari sebelum nya, nenek yang membela ku sejak umur 6 bulan sehingga dewasa juga meninggal dunia dan aku juga tidak sempat bersama nya di hari pengkebumian kerana nenek ku meninggal dunia sebaik saja aku berlepas ke Jeddah dari KLIA. Sama juga situasi nya, aku hanya tahu berita sedih itu sebaik saja tiba di Lapangan terbang antarabangsa King Abdul Aziz di Jeddah...

Mungkin sudah nasib ku begitu. Ketika Tok Wan yang memelihara aku meninggal di tahun 1987 juga aku berada di Bridgeport, USA melanjutkan pelajaran. Semua ketiga tiga orang penting dalam hidup aku, tidak sempat aku tatap wajah mereka buat kali terakhir.. tak sempat aku turut memandikan jenazah, solat kan jenazah, angkat jenazah dan kebumikan.. tak sempat aku mencium dahi mereka buat kali terakhir...Semoga Allah swt merahmati mereka.. damai lah di sana.. sehingga aku mencari kalian di akhirat nanti. Ya Allah, mati kan lah aku sebagai hamba mu yang beriman satu hari nanti agar aku dapat mencari dan membantu Tok Wan, Tok, Ayah ku, anak-anak, isteri ku, saudara mara dan kawan kawan ku di sana...

Monday, November 18, 2013

Jejak Mat Kilau



DALAM usaha mempertahankan agama dan tanah air, bukan sedikit pengorbanan dituntut. Usahkan keringat, malah rembesan darah juga ada kalanya seakan-akan lumrah bagi mereka yang sanggup mati demi kedaulatan bumi tercinta.
 
Semua itu dibuktikan oleh sejarah. Nama-nama seperti Penghulu Dol Said di Naning, Tok Janggut di Kelantan, Datuk Maharajalela di Perak serta Tunku Muhammad Saad di Kedah seolah-olah tidak pernah gentar dengan maut dalam mendepani asakan penjajah.
 
Begitu juga di Pahang. Orang Kaya Setia Perkasa Semantan, Datuk Bahaman bersama Orang Kaya Indera Gajah Pahang, Tok Gajah sanggup mengetepikan kesenangan hidup hanya kerana tidak mahu tunduk kepada Inggeris meskipun ditekan habis-habisan agar menyerah kalah.
 
Sewajarnya, semangat perjuangan wira-wira berkenaan perlu diterapkan ke dalam jiwa anak-anak muda hari ini. Tidaklah nanti ada antara mereka yang terlupa tentang jerih perih kehidupan sekiranya maruah bangsa tergadai.
 
Berbicara tentang pejuang-pejuang negara, tentunya nama yang tidak terlepas daripada menjadi sebutan adalah Mat Kilau.
 
Kemunculan semula legenda itu pada 26 Disember 1969 menggemparkan tanah air setelah beberapa kali dikatakan meninggal dunia ketika menentang penjajah.
 
Bermula dari situ, timbul satu persatu rahsia yang tersembunyi. Kisah-kisah lama mula terungkai sehingga mendatangkan rasa takjub orang ramai pada waktu itu.
 
Bagi merungkai semula cerita-cerita itu, wartawan S2, MOHD. RAFIE AZIMI bersama jurugambar, AMIN FARIJ HASAN menjelajah ke bumi Pahang bagi menjejak kisah pahlawan Melayu, Mat Kilau atau nama sebenarnya, Muhamad. Beliau adalah anak kepada Rasu Abdul Salam (Tok Gajah).

Thursday, August 29, 2013

22 soalan

 
Kisah Benar Seorang Pemuda Arab Yang Menimba Ilmu Di University Yale, USA.  
Ada seorang pemuda arab yang baru saja menyelesaikan pengajiannya di Amerika.Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi keistimewaan oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang Nasrani.Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas berhampiran dengan sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut itu meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja. Dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri bagi memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di ketika itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini." Pemuda arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya.Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda ini berganjak keluar. Di tepi pintu dia bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang muslim." Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian dia berganjak hendak keluar, namun sang pendeta ingin memanfaatkan kewujudan pemuda ini, iaitu dengan mengajukan beberapa soalan, tujuannya bagi memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan anutannya.Pemuda muslim itupun menerima cabaran debat tersebut.

Sang pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 soalan dan anda harus menjawabnya dengan tepat." Si pemuda tersenyum dan berkata, "Sila!
Sang paderi pun mulai bertanya

Sebutkan satu yang tiada duanya,

dua yang tiada tiganya,

tiga yang tiada empatnya,

empat yang tiada limanya,

lima yang tiada enamnya,

enam yang tiada tujuhnya,

tujuh yang tiada lapannya,

lapan yang tiada sembilannya,
sembilan yang tiada sepuluhnya,

sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh,

sebelas yang tiada dua belasnya,

dua belas yang tiada tiga belasnya,

tiga belas yang tiada empat belasnya.

Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh!

Apa yang dimaksudkan dengan kubur berjalan membawa isinya?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyu-kainya?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!

Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan apidan siapakah yang terpelihara dari api?

Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yg dia azab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!

Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari? "

Mendengar soalan tersebut pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca basmalah berkata

Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.

Dua yang tiada tiganya ialah malam dan siang. Allah SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang

Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.

Lima yang tiada enamnya ialah solat lima waktu.

Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah hari ketika Allah swt menciptakan makhluk.

Tujuh yang tiada lapannya ialah langit yang tujuh lapis. Allah SWT berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

Lapan yang tiada sembilannya ialah malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada dipenjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu lapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa: tongkat, tangan yang bercahaya, angin taufan, musim kemarau, katak, darah, kutu dan belalang dan *

Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah kebaikan. Allah SW berfirman, "Sesiapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali ganda." (Al-An'am: 160).

Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah saudara-saudara Yusuf.

Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air bagi kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu terpancutlah dari padanya dua belas mata air. "(Al-Baqarah: 60).

Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah saudara Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah SWT ber-firman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." (At-Takwir: 18).

Kuburan yang membawa isinya adalah ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga adalah saudara-saudara Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf pada berhampiran dengan barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "tak ada cercaan terhadap kamu." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara keldai. Allah SWT berfirman, "Sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai." (Luqman: 19).

Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, unta Nabi Shalih dan kambing Nabi Ibrahim.

Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah SWT berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya ': 69).

Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ash-habul Kahfi (penghuni gua).

Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah tipu daya wanita, sebagaimana firman Allah SWT, "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu amat besar." (Yusuf: 2).

Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 pada bawah teduhan dan dua pada bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah tahun, ranting adalah bulan, daun adalah hari dan buahnya adalah solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan pada malam hari dan dua di siang hari.

Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut.Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia membatalkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu soalan sahaja. Permintaan ini disetujui oleh sang pendeta.Pemuda ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?" Mendengar soalan itu lidah sang pendeta menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rona wajahnya pun berubah. Ia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir pada gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melemparkan 22 soalan kepadanya dan semuanya dia jawab sementara dia hanya memberi satu soalan tetapi anda tidak mampu menjawabnya!" Paderi tersebut berkata, "Sungguh aku mengetahui jawapan dari soalan tersebut, namun bimbang kalian marah." Mereka menjawab, "kami akan jamin keselamatan anda. "Sang paderi pun berkata," Jawapannya ialah: Asyhadu La Ilaha Illallah wa asyhadu anna Muhammadar Rasulullah.

Monday, August 26, 2013

World's largest scramble for free land

 

16 Sept 1966....  I was born
16 Sept 1893....  World's largest scramble for free land
More than 100,000 homesteaders descend on the 7,000,000-acre 226-mile wide Cherokee Strip in Oklahoma to stake their claim on land that had originally been set aside for the Cherokee Indians.

OKLAHOMA CITY — On a sizzling September day in 1893, a volley of gunshots sent more than 100,000 people surging across imaginary lines in the largest scramble for free land the world had ever seen.
They came on foot and horseback, in wagons, on bicycles and by train, hoping to stake a homestead in the fabled Cherokee Strip, 7 million acres that were home to buffalo and Indians.

Oklahoma's buffalo are mostly gone now, except for a small herd in a government refuge. But Indians remain (the last census showed Oklahoma with the largest Indian population of any state), and many are outspoken in their criticism of the current celebration commemorating the land run.
"To us, it's analogous to the Germans celebrating the Holocaust," said Sherman Bold Warrior, administrative assistant to chairman Genevieve Pollak of the Ponca tribe. "It amounts to the same thing. In the western movement of the dominant culture, 95% of the native population was wiped out."

"It was devastating to the native people in Oklahoma," said Wilma Mankiller, chief of the Cherokee Nation of Oklahoma. "That is being totally overlooked. I don't think that ever occurs to people because they don't think of Oklahoma as being Indian territory where many different native peoples lived before statehood."

Dr. John Ogle, an Enid physician and president of the Cherokee Strip Centennial Foundation, said the point of the centennial was to mark history, not celebrate.
"History is history," Ogle said. "We can't change it. We need to make sure it is told as accurately as it can be, and now we need to go on and deal with issues today that would help all our citizens."

Chief Charley Dawes of the Ottawa tribe agrees on that point.
"It's a historic event," Dawes said. "Like any centennial, it should be noted."

But Dawes also joined other Indians in a protest of a life-size statue for Ponca City that depicts a man who has just leaped from his horse squatting down as he drives a claim stake into the ground.

The original title was, "This Land is Mine." After protests by the Poncas, Ottawas and Cherokees, it was changed to "Holding the Claim."

By 1893, members of the Cherokee tribe had been removed from their homeland in the southeastern United States, some voluntarily in 1828, others by force over the Trail of Tears in 1838, and resettled in what is now northeastern Oklahoma.

The 226-mile-wide Cherokee Strip, technically the Cherokee Outlet, had been set aside by the federal government to give the Cherokees a way to get to the buffalo-rich plains.

In 1866, the federal government asked the Cherokees to sell portions of the strip to "friendly" Indians. By the time of the land run 27 years later, the fourth of five such events that lured settlers to Indian Territory, the strip was home to the Osage, Pawnee, Kaw, Ponca, Tonkawa, Otoe and Missouria tribes.

Remember that:

When white man arrived in North America, there were about 5,000,000 native red indians. After 20 years of European occupation, several wars and deliberate hunting and destruction of most of the buffalo herds (the Indian's primary food supply)... this population dropped to only about 250,000 native Indians.

When white Europeans landed in Australia, they killed over 40,000 native black aborigines in a deliberate campaign of genocide and slaughter.

During World War 1, over 21 million people died for no good reason.

During World War 2, over 50 million people died, also for no good reason. Who do you think paid for Hitler's rise to power, and who PAID for the growth of his army?

Given some of these facts, ask yourself: Which RACE of human beings has proven itself to be the most aggressive, violent and harmful compared to other races of people? Which RACE has been involved in more killing and imperial military invasions and occupations of other countries than any other RACE? 

 

Definition of homestead (n)

Bing Dictionary
home·stead
 [ hṓm stèd ]   

  1. house, outbuildings, and land: a house, especially a farmhouse, with its dependent buildings and land, considered as a whole
  2. land claimed by settler: formerly, a piece of land occupied by a settler or squatter under the terms of the U.S. Homestead Act or the Canadian Dominion Lands Act
  3. residence exempt from forced sale: a house, adjoining land, and buildings declared as the owner's fixed residence and therefore exempt from seizure and forced sale for the recovery of debts

Tuesday, July 23, 2013

Apakah GCR (Gantian Cuti Rehat)
 
APAKAH GANTIAN CUTI REHAT?
  • Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan
  • BILA BERKUATKUASA?
    • Award Gantian Cuti Rehat telah berkuatkuasa mulai 1 Januari 1974 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1/1974 dan hanya diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang bersara pada atau selepas 1 Januari 1974.
  • SIAPA YANG LAYAK?
    • Award Gantian Cuti Rehat hanya diberikan kepada Anggota Tetap (termasuk pegawai dalam tempoh percubaan) dan Anggota Sementara dalam Perkhidmatan Awam.
  • SIAPA YANG TIDAK LAYAK?
    • Award Gantian Cuti Rehat tidak dipanjangkan kepada Pegawai Kontrak dan pegawai yang meletakkan jawatan atau dibuang kerja akibat tindakan tatatertib ke atasnya.
  • BAGAIMANA PENGUMPULAN CUTI DIBUAT?
    • Pengumpulan cuti bagi tujuan gantian Cuti rehat adalah mengikut peruntukan para 21(1) Peraturan Pencen 1980, Pekeliling Perkhidmatan dan Perintah Am Bab C.
  • FORMULA PENGIRAAN
    • Pemberian Award Wang tunai gantian cuti rehat adalah berdasarkan 1/30 daripada gaji akhir diterima, tertakluk maksimum 150 hari.
    • Gaji akhir diterima adalah meliputi gaji pokok hakiki dan Imbuhan Tetap mengikut gred dan kumpulan perkhidmatan pegawai tersebut.
  • JABATAN MANA YANG MELULUSKAN?
    • Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) adalah bertanggungjawab meluluskan 'Award' Gantian Cuti Rehat ini.
    • Semasa meluluskan pembayaran award Gantian Cuti Rehat, JPA berhak untuk menyemak dan memperbetulkan apa-apa kesilapan terhadap butiran jika ada, di dalam kenyataan cuti dan rekod perkhidmatan anggota berkenaan.
    • Sebarang cuti rehat yang terlebih diambil semasa dalam perkhidmatan boleh ditolak daripada jumlah cuti yang terkumpul.
  • DARI MANAKAH PERUNTUKAN GCR DIBAYAR?
    • Bayaran 'award' kepada Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan adalah tanggungan Kerajaan Persekutuan dari Kumpulan Wang Disatukan.
    • Jika gajinya tidak dibayar dari Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan, bayaran adalah tanggungjawab pihak berkuasa masing-masing (Perkhidmatan Negeri, Badan Berkanun dan Kuasa Tempatan).
  • BILAKAH BAYARAN GCR DIBUAT?
    • Pembayaran 'award' wang tunai akan dibuat:
    • pada hari pertama persaraan bagi pegawai yang bersara, dan
    • bagi pegawai yang meninggal dunia dalam perkhidmatan, bayaran kepada tanggungan pegawai berkenaan akan dibuat dengan kadar segera.
  • APAKAH DOKUMEN YANG DIPERLUKAN?
    • 1 salinan rekod kenyataan perkhidmatan yang kemaskini.
    • 1 salinan kenyataan cuti
    • 2 salinan penyata kiraan cuti
    • 1 salinan kad pengenalan
    • 1 salinan surat permohonan pesara/waris.
    • Dokumen-dokumen berikut perlu dikemukakan bersekali dengan dokumen lain bagi urusan persaraan dan pencen selewat- lewatnya 3 bulan sebelum tarikh persaraan.
  • Saturday, June 29, 2013

    Ustaz Ali Haji Ahmad, meninggal dunia siang tadi.. Isnin 23 Mac 2013. Ulamak besar Kedah.. Guru ku yang amat dikasihi, yang menegur salah silap ku.. Yang mengajar ku Tasawwuf.. Dan memberi kenal kepada aku tentang siapa orang yang tajam mata hati nya.. seperti Wali Allah itu.. Al Fatihah.

    Guru mursyid ysng sangat hebat.. Akan saya ceritakan sedikit nanti.. Ianya tak akan menimbulkan riak dsb nya kerana guru ini telah kembali ke Rahmatullah..

    Tak bermaya rasa nak mulakan kerja pada hari ini... Nak atur langkah pun dah tak betul... Ya Allah terima lah segala amal Guru ku ini, sesungguh nya kami telah menjadi murid nya dan telah belajar dari nya dengan tekun izinMu.. Untuk mencari serta menjejaki jalan yang diredhaiMu..

    Ustaz Ali, 82 tahun, meninggal dunia jam 5.00pm, 25 Mac 2013 di Hospital Alor Setar setelah 1 bulan dirawat. Al Marhum dikebumikan di tanah perkuburan Akar Peluru, Alor Setar, Kedah pada jam 11.00am, Selasa 26 Mac 2013.. Makluman untuk semua anak murid beliau yg jauh dan yg menghargai mujahadah nya.. Al Fatihah. Sumber dari murid kanan.. Tuan Hj Mokhti Qadah

    Innalillahi wa'inna ilaihi roji'un.....Tadi Jalan Pegawai jam teruk, ribuan rakyat Kedah mengiringi jenazah Almarhum....Al-Fatihah.

    Satu persatu Ulamak Sufi di ambil Allah daripada kita semua... minggu ini sahaja kita kehilangan 2 orang Ulamak Besar... Dr Muhammad Uthman El Muhammad KL dan Ustaz Ali Haji Ahmad Kedah... Semoga ada penggantinya...

    InshaAllah... Banyak teguran nya atas saya dulu.. Ditegur nya akan apa yang berlaku semalam.. Minggu sudah dan sebagai nya.. Dibaca nya saya spt buku yg terbuka.. Spt wayang yg diulang tayang..

    Mengimbau pertemuan pertama aku dgn Al Marhum Ustaz Hj Ali Hj Ahmad.. Aku bersolat Jumaat di Masjid Al Bukhari Akar Peluru di saf hampir paling hadapan sebelah kiri berhampiran tingkap, 15 tahun lalu. Tetiba ada orang menggenggam belakang bahu kiri ku ketika khatib membaca khutbah.. Aku menoleh ke belakang dgn sedikit marah/terganggu.. Seorang tua di saf belakangku yg sdg tersenyum melihat raut muka masam ku itu menunjukkan ke tingkap ke arah seekor belalang besar yang 'dihalau nya' dari bahu ku.. Padahal aku tak rasa pun ada belalang hinggap. Kalau hinggap pasti aku rasa kerana terjunan belalang adalah kuat dan kuku nya tajam.. Baju ku pula nipis.. Itu lah org yg bakal menjadi Guru ku di minggu berikut nya.. Itu lah Ustaz Ali Ahmad yg ketika itu tak ku kenali, sebab aku bukan nya rajin ikut kuliah Masjid..

    Beberapa hari selepas itu, seorang rakanku berkata, "Husni, jom ikut aku mengaji di masjid dgn seorang ustaz. Ni jadual nya ( sambil mengoyak buku nota kecil nya dan terus menulis), nama nya Ustaz Ali... Ajar Tasawwoluf, Fiqh dan Usuluddin. Hang kena beli kitab kitab jawi kuning mcm yg aku punya ni.. Di Pekan Rabu kedai agama ada..beli kaset player boleh rakam sama.. Boleh dengar di rumah nanti kalau tak faham"

    Maka selang 2 minggu aku ke kuliah Subuh Masjid Seberang Perak, Tongkang Yard.. Mengaji kitan Minhajul Abidin karangan Imam Ghazali. Alangkah terkejut nya aku bila ustaz yg dimaksudkan itu adalah org tua yg pegang bahu ku tempoh hari tu.. Aku toleh sekeliling, tiada pun kelibat kawanku Mokhti.. Maka aku terus rakam je pengajaran tu tanpa meminta izin guru atau memberi salam, kerana kuliah dah bermula semasa aku tiba jam 6.00am.. Subuh awal waktu tu..

    Aku terus mengaji dgn Ustaz Ali dan terus merakam banyak keset selama 2 minggu. Akhir nya Mokhti hadir di kuliah di Masjid Akar Peluru dan kenalkan aku dgn guru. "Ustaz, ni kawan ana nak ikut mengaji, boleh la noooo Ustaz?" Sambil senyum Ustaz Ali angguk dan aku cium tangan nya.. Sebulan selepas tu baru ku sedar, semua rakaman tanpa izin Guru ku ini sekama 2 minggu permulaan, tidak ada suara nya. Bunyi lain semua ada, batuk murid kuliah, bunyi ayam berkokok, motor ramn pepagi yg buat aku bengang dll.. Suara Ustaz Ali tidak ada.... Bila kutanya pada murid kanan.. Disuruh ku rahsiakan utk diri ku saja.... Aku dah syak Ustaz Ali guru mursyid yang kasyaf dan mempunyai banyak karomah. Sangkaan ku itu aku yakin betul.. Ada lagi yg mengejutkan berlaku...

    Al Marhum Ustaz Ali pernah berkata semasa satu kuliah Subuh, "Ansk-anak kslau buat salah, adslah kerana kita buat sslah dgn Allah swt.. Jgn betlebihan marah atau menghukum.." Aku dengar dan tulis nasihat itu tsnpa ingatkan apa- apa. Itu pada Subuh hari Jumaat semasa belsjar kitdb Minhajil Abidin karangan Imam Ghazali.
    Keesekon nya, Sabtu malam di Masjid Bukhari Akar Peluru pula aku mengikuti pengajian kitab Hikam Ibnu Attaillah dgn Guru yg kukasihi, Ustaz Ali.. Aku datang lewat sedikit dan duduk di belakang dan hanya dapat lihat Ustaz Ali di celah-celah hsmpir 100 murid lainyang duduk mengelilingi nya dalam separuh bulatan.

    Masa tu, Ustaz Ali dah 5 minit memulakan pengajian dgn matan hikmah dari kitab telah dibacakan sblm ulasan. Aku tergesa mencari matan berkenaan dlm kitab sambil memasang kaset utk merekod dari pembesar susra di sebelah aku. Tiba-tiba Ustaz Ali menghentikan ulasan matan hikmah dan terus menyebut, teguran pagi sblm nya iaitu, "Anak kalau buat salah, adalah kerana kita terlebih dahulu buat salah kpd Allah swt dan jgn berlebihan hukum anak..."

    Kali ini baru aku perasan dan terasa seperti terkena teguran itu dituju kepada aku. Kerana pada Khamis malam Jumaat aku teleh memukul anak lelaki ku yg berusia 6 tahun ketika dia sedang mandi hingga jatuh terlentang dan hampir tercedera akibat sedikit kesalahan dia.

    Apabila aku mendongak kepala setelah mendengar teguran Ustaz Ali itu, maka dari celah puluhan orang di hadapan ku yg sedang duduk bersila itu, ku lihat mata Ustaz Ali merenung ke dalam mata ku sbil tersenyum. Jarak antara Ustaz Ali dan aku adalah lebih kurang 30-35 kaki. Tersentak hati ku terkejut, bagaimana Guru ku membaca rahsia di dalam diri aku. Aku bertanya kpd sahabat ku Hj Mokhti yg berada di kuliah sama mlm itu.. Jawab Mukhti ringkas, "tau tak pa, biasa lah kami semua yg lama ni kerap ditegur secara begitu juga.. Kadang tu dari kisah silam juga ditegur.." Bertambah terkejut aku... Guru ku ini rupa nya guru yg kuyakini kasyaf dan cahaya hidayah dlm diri nya amat tersng sehingga dapat membaca rahsia manusia.. Itu antara karomah yg dpt ku lihat.. Sesungguh nya seseorang Wali Allah itu tidak akan mengakui akan diri nya, cuma murid nya alan terlihat sedikit tempias kehebatan itu..

    Hidup ku amat kuat dipengaruhi oleh ajaran ajaran Guru ku... Walau aku jarang dapat berjumpa nya sejak meninggalkan Alor Setar merantau bekerja sejak tahun 2002...

    Ada rakan menyarankan agar aku bukukan kisah belajar dengan Ustaz Ali... Buku? Tak sampai lah setebal buku kisah ku ini.. Lain lah kalau murid yg bertahun tahun mengumpul cerita dari pengsjian dan pengalanan berterusan.. Tapi saya pula, Ustaz Ali ada kiaskan..."Ada orang belajar banyak-banyak, tapi dapat nya sikit-sikit".. Kata nya lagi, "Ada orang belajar sikit-sikit, tapi dapat nya banyak-banyak', sambil beliau tersenyum memandang murid-murid nya sebelum senyuman terakhir dari nya singgsh kepada ku.. Maka menjeling lah beberapa murid lama nya yang berserban, berjubah dan segala bagai kepada aku yang sering duduk di bekakang dan pakai kemeja putih, kain pelikat dan kopiah putih lusuh sahaja..

    Aku sering 'terkena' dengan ramai juga ulamak dan pembesar yang menarik tangan mereka untuk mengelaqk dari dicium oleh aku.. sungguh terkilan dan kecil hati aku apabila penghormatan yang cuba kuberikan dinafikan..

    Mungkin, mereka menganggap cium tangan itu terlalu tinggi penghormatan.. hanya selayak anak menantu dan isteri mereka saja mencium nya..

    Padahal dalam budaya Islam Arab, biasa lah mencium tangan, baha dan pipi kepada yang dibenarkan kecuali bukan muhrim.

    Namun guru ku ini Al Marhum Ustaz Ali tidak pernah menolak dari tangan nya yang lembut mulus dicium oleh anak-anak murid yang dikasihi... Beliau tahu niat ikhlas anak murid yang sayang kepada nya.. Kata nya., "Orang nak cium tak apa lah.. tanda kasih sayang.. kita kena jaga hati orang.. malah binatang pun kita jaga agar tak dianiayai..."

    Dalam satu kuliah, kata nya "Satu ketika dahulu Wali Allah Ibrahim Adham sedang tidur di bawah pokok dalam gelap sesudah solat Subuh.. tetiba datang seorang jemaah ke bawah pokok itu dan kencing di situ terus ke atas bahu Ibrahim Adham yang sedang bersandar di pokok berkenaan. Orang itu tidak nampak akan Ibrahim Adham... namun Ibrahim Adham tidak berganjak dan membiarkan saja orang itu kencing hingga puas. Setelah selesai baru lah orang itu sedar bahawa dia telah kencing ke atas seorang ulamak besar.. Kata nya"Maafkan saya tuan, kenapa tak tegur saya tadi..?" Jawab Ibrahim Adham, " Tak mengapa lah, tuan tidak sengaja dan tidak nampak saya tadi.. kalau saya hentikan tuan ianya merbahaya kepada pundi kencing tuan yang sedang mula kencing.." Begitu lah, orang-orang Sufi...

    Guru ku mahu kami berusaha lembutkan hati sehingga begitu... kerap kami diajukan cerita Ibrahim Adham berkenaan... Malah Ustaz Ali pernah berpesan, "Kalau nak beri ayam makan, beri lah elok-elok jangan ditebar nasi bersepah di laman... atau kepada kucing,jangan dilontar sisa makanan kepada nya.. letak lah di dalam bekas dengan baik.. mereka pun ada nilai maruah nya.. kalau ayam itu cakar nasi tadi, biar lah itu resmi nya.. tapi kita, beri lah baik-baik.." Banyak lagi petua mengenai semut , nyamuk dll yang tak boleh ku kongsi di sini kerana ianya akan menyebabkan bukan ahli Tasawwuf berpandangan serong jika tidak memahami nya...

    Banyak kisah dari Ustaz Ali juga bagaimana Imam Masjid Zahir Alor Setar di zaman 1920an tinggal jauh di Changloon tapi sentiasa sampai tepat masa ke masjid setiap hari walau pun hanya berjalan kaki di dalam hutan. Di zaman tu tak banyak jalan raya... Itu lah golongan para Wali Allah dari kalangan Ahli Tasawwuf...

    Ustaz Ali pernah bertanya murid-murud nya, "Sanggupkah kalian membiiarkan nyamuk sekadar seekor dua menghisap darah?" Ujar nya lagi, "Darah sekadar tak lebih 1/4 titik itu ada lah rezeki nya.. Insha Allah tak mati kita dgn sebanyak itu.. Kita sering digigit nyamuk tanpa disedari.. Kalau sedar dibunuh pula"..

    Kami juga diajar, dilembutkan hati agar lebih mengasihani sebagaimana Rasul itu kasihkan umat nya. Ketika satu pengajian, ada Mat Rempit melintas berhampiran masjid. Ramai jemaah berasa marah dgn kebisingan ekzos motor berkenaan memecut. Tapi Ustaz Ali sempat memberi satu lagi pengajaran dengan kata nya, "Jangan lah dimarahi atau disumpah anak muda itu sebagaimana lazim org berkata.. Nak mampus dah le tu, tak sayang nyawa dsbnya.. Sebalik nya doakan lah, Ya Allah, lembutkan lah hati anak muda itu, dia tak sedar akan bahaya yg ditempah, dia terbuai keseronokan dunia muda, kalau dia sedar, pasti dia tak buat sebegitu, diaa tak berfikir kalau dia kemalangan mati atau cedera, mak bapak yg dikasihi nya akan amat bersedih.. Ya Allah ber lah petunjuk.. Jgn pula kita maki hamun". 

    Dengan penuh senyuman, Ustaz Ali tahu bahawa jiwa kami tersentak dgn ajaran sebegitu.. Oleh itu, adakah wajar Wahabi Arab Saudi mengganggap pengajian Tasawwuf sbg menyimpang dan hanya bertumpu kpd akhirat dan lupa dunua sama sekali.. Sesungguh nya tarikan dunia ini amat lah kuat kerana ujian dunia ini datang nya dari Allah swt jua.. Kata Guru ku, "Tidak lah dapat kita atasi ujian dunia ini dgn izinNya jua sahaja.. Jangan lah kita ingat kita dah cukup kuat dlm tiap sesuatu.. 

    Sentiasa lah minta padaNya dalam kita patuh kepadaNya.. Ibarat kita sayangkan anak yang taat, sudah pasti permintaan nya akan cuba kita penuhi.. Malah kalau tak minta pun, kita akan cuba berikan sesuatu... Sudah tentu Allah swt yang Mmaha Pengasih lagi Maha Penyayang lebih teramat hebat pemberian nya kpd hamba yang dikasihi nya.." Kita sentiasa membuka kalam dgn bismillahirrahmanirrahim.. Tapi sekadar sebutan.. Tak merasai penghayatan cinta Allah swt kepada kita.. Tidakkah kita rindu dan cinta juga kepadaNya.. Tidakkah kita mahu menjaga tingkah laku agar Allah swt yang kita cintai tidak murka kepada kita...

    terimakasih kerana appreciate garapan yang tak seberapa itu.. Ilmu yg diampaikan melalui Guru Mursyid spt Ustaz Ali amat lah banyak dan beliau berlapik menyampaikannya kerana Ilmu Tasawwuf amat halus.. Is mencangkumi perasaan hati di dalam hati. Makna nya 'sir' hati kecil yang jauh di dalam hato, perasaan dan ilmu yang sangat takam dan sukar dikeluarkan/dizahirkan untuk kita fahami.

    Pemahaman dan amalan dari Mengenal Diri ini tidak boleh di buat-buat atau dilakonkan. Ianya akan lahir dari ddalam diri kita dan akhir nya akan terzahir di luaran kita. Ada irg pula, zahir nya hebat berserban, jubah dgn wangian , janggut panjang dsb nya mengikut sunnah tapi keperibadian dan di dalam hati nya tidak lah bersamaan suci nya seperti apa yg dipamerkan utk tontonan ramai. Silap solap luaran nya itu menimbulkan riak pula..

    Guru ku berpesan, "Biar lah kita bentuk diri kita dari dalam, cahaya nya Insha Allah akan terpancar apabila kita sudah bersih di dalam yakni kebatinan kita.. Hati di dalam hati.. Walaupun kita jauh dari sesuci hati Rasulullah saw.. Nabi kita beberapa kali dibelah dada dan dicuci oleh malaikat.. Namun sekadar manusia biasa, cahaya nur dapat jua mencapai tahap yg tinggi..

    Dosa yg kita lakukan setiap hari akan tertulis di dalam rekod di sebelah kiri kita dan kesan noda hitam perlakuan itu akan terkesan titik hitam di hati dan menutip cahaya iman dari terpancar.. Ibarat kita bekerja, bersukan.. Kesan aktiviti berkenaan akan meninggalkan daki di kolar baju.

    Dengan berzikir, noda jitam akan hilang sedikit demi sedikit apabila Malaikat Muqorrabin dgn izin Allah swt akan menghilangkan kesan noda do hati kita.. Cahaya yg terpancar mempunyai banyak keistimewaan nya..

    Guru ku seorang yg amat baik akhlak nya..

    Pesan nya"Dalam mengaji Tasawwuf jgn pula hanya dok berzikir, solat tak hentisampai tak bekerja mencari rezeki. Dulu di zaman 50-60an saya pun selepas habis waktu mengajar di Maktab Maahad Mahmud Alor Setar, saya nanti 'tarik'(bawa) beca pula, cari rezeki tambahan.. Gaji guru berapa lah sangat dulu nya.. Segan (malu)juga lah, sebab guru yg dimulia bawa beca.. Maka saya pakai topi mengkuang besar dan ikat tepi nya rapat ke pipi untuk tidak dikenali.." Guru ku kuga manusia biasa.. Begitu lah juga kita....

    Pernah beliau bercerita, "Dulu saya belajar dgn Mufti Pulau pinang di zaman muda dan beberapa guru lagi memgenai Tasawwuf.. Saya dok di tangga masjid saja.. Belajar sikit sikit, lama lama baru tambah dan cari ilmu dgn lebih rajin.. Jaga zikir.. Jaga ibadat.. Berbuat baik..." Sambil beliau melirik senyuman.. Orh Tasawwuf mmg sentiasa merendahkan diri nya...

    Satu perkara yg kami anak anak buah nya amati ialah, Al Marhum Ustaz Ali tidak pernah menanda bahagian mana dari pelbagai kitab yang diajari nya apabila berhenti pada malam pengajaran. Sesatu kitab itu pun ada 3-4 tempat berhenti yg tidak sama bergantung kpd Masjid mana yg diajar.. Makna nya mukasurat berlainan, baris berlainan dan melibatkan banyak kitab dalam seminggu.. Namun apabila hendak mula mengajar, Ustaz Ali akan buka kitab lebih cepat dan tepat mukasurat serta baris berbanding dari kami yg menanda baris serta mukasurat didalam pelbagai kitab.. Itu pun kenkadang kami masih silap.. Ustaz Alitetap yajam mata hati nya dan tak pernah kami lihat silap atau tercari mukasurat kitab Jawi..

    Banyak teguran nya atas saya dulu.. Ditegur nya akan apa yang berlaku semalam.. Minggu sudah dan sebagai nya.. Dibaca nya saya spt buku yg terbuka.. Spt wayang yg diulang tayang..

    Baru saya tahu apa itu yang dikatakan makrifatullah.. Apa itu hidayah... Apa itu maqam terpuji yg sering kita sebut... Siapakah insan kamil.... Dan betapa tenggelamnya kita di dalam dugaan duniawi.. Dicipta Ilahi jua..


    USTAZ AZIZAN yang kukenali..

    Beliau mempunyai jiwa kebapaan yang tinggi.. Sekarang beliau masih kritikal di Hospital PPinang dgn kaki dah kudung ke paras lutut.. 2 hari lalu, begitu ramai orang beria ia menyebar khabar angin bahawa xMB Kedah, Ust Azizan dah mati.. Kasihan insan tokoh pendidikan ini yg dah berjasa membangunkan Insaniah sehingga menjadi Universiti dan Kolej Sains Pulau Tuba walau baru sepenggal menjadi Master Chef Kedah..

    Ini kisah yang aku janji nak cerita.. Ayah aku, Dato' Paduka Hj Ahmad Basri, Pengurus bola Kedah yg dikenali ramai, meninggal dunia pada 15 Julai 2008... Ustaz Azizan adalah antara orang pertama yang sampai ke rumah Ibu ku dan mengarahkan agar ruang disusun bersesuaian utk dikunjungi ramai orang, dan gambar yg tak bersesuaian agar diturunkan dari dinding. Terpegun adik adik aku dgn kunjungan itu.. Kemudian baru lah MB Kedah ini ke hospital melihat jenazah bapa aku yang masih di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar.. Aku pula masih di Mesir dan sedang berusaha mencari flight pulang ke Kedah.. Sungguh prihatin MB Kedah ini, walaupun Ayah aku adalah orang UMNO..

    Satu kisah lagi berlaku di tahun 2010... MB Kedah dan beberapa EXCO termasuk pegawai kanan Kedah Civil Services, serta pengurusan Insaniah berkunjung ke Jeddah dari Mesir. Ada di kalangan rombongan nya adalah org UMNO kawan Ayah aku yg telah bisikkan kpd Ustaz Azizan bahawa anak Dato Basri ada bekerja di Jeddah.. Maka aku ditelefon oleh seorang staf konsulat bahawa MB Kedah nak jumpa aku..

    Bila mengadap Ustaz Azizan ketika beliau sedang mempengerusikan mesyuarat, maka beliau bertanya aku, "Mak dan adik adik ok ka di Aloq Setaq? Rumah mak tu mungkin diambil utk besarkan jalan Sultanah, kalau terpaksa diambil, jangan lah marah.. Pampasan akan dikira sebaik mungkin. Dok balik Aloq Setaq dak? Balik noo, jengok jengok.. Ayah dah tak dak.. Tak pa, mai dok, saya nak tanya bab pelancongan.. Awat Arab banyak di Langkawi saja.. Apa usaha yang Kerajaan Negeri boleh bantu untuk Arab mai Tanah Besar Kedah.. Aloq Setaq Gunung Jerai dll..."

    Terpegun kakitangan konsulat melihat seorang bergelar YAB MB Kedah menghentikan mesyuarat utk bertanya hal kpd seorang anak Kedah yang dianggap semua nya macam anak anak dia juga..

    Ustaz Azizan mmg mulia akhlak nya.. Dan mmg dia keras sikit.. Org Kedah kata perongoih sikit.. Elok la tu.. Kalau lembik sgt org boleh pijak kepala.. Takut bini atau biar anak menantu balun projek...

    Kini Ust Azizan bukan lagi MB... Malah bergelut antara hidup mati.. Kaki dah kudung sampai paras lutut.. Tak boleh dah nak berjalan sendiri mcm dulu.. Itu pun jika sembuh..

    Doakanlah agar Allah swt mekanjutkan usia beliau.. Kini rakyat Kedah dah sedar betapa murni nya hati para ulamak yg ikhlas bekerja untuk rakyat. Sanggup Ust Azizan memberi nasihat kepada Mukhriz yg masih muda.. Demi agama bangsa dan negara..

    Doa aku adalah untuk semua kita rakyat Malaysia.. Berlaku adil lah sesama kita.. Ingat lah hidup ini hanya sementara..

    Sekian.. Terimakasih kerana membaca..


    Artikel ini telah ku tulis di dalam fb pada 13 Mei, 2013 dan mendapat hamper 8,000 like dan dikongsi oleh berpuluh-puluh website…

    Wednesday, September 19, 2012

    Nasi Lemak Royale

    Nasi Lemak Royale

    Nasi Lemak Royale sangant famous di Alor Setar, dengar cerita ada 3 cawangan di sekitar Alor setar, tapi aku hanya tahu 1 cawangan sahaja. di Lebuhraya Sultan Abdul Halim. Ini lawatan sambil makan aku yang kedua. Pertama kali aku datang adik aku bawa, dia belanja, siap guna GPS untuk tahu lokasi.

    Hari ni aku datang bungkus saja, bawa balik makan dengan orang tua aku. Nasi lemak yang ditulis tu, rasa aku bukan nasi lemak macam kita makan pagi-pagi tu warna putih, tapi warna kuning, mungkin nasi lemak dari india kot, hantam saja la labuuu.

    Lauk-lauk dia style mamak dan tak berapa banyak pilihan tapi ok la, ada ayam goreng/madu, limpa, sotong, telur rebus dll. Yang paling special aku rasa ialah kuah campur dia.


    Campur ada mathematik punya, bukan macam kedai mamak/bangla Penang yang campur taram ikut suka mak bapak dia ja. Rasa kuah campur tu ada pedas, manis, susah la nak cerita nanti pergi rasa sendiri.

    Harga boleh tahan laaa. tapi aku konpius masa adik aku belanja murah ja, nasi 8 piring (piring ja....sebab pinggan kecil), ayam 3ketul, sotong sepiring(banyak), telur 5 biji, kuah campur baru RM 38.....tapi aku beli bungkus, ayam 2 ketul, sotong, kuah campur dah RM19, rasa hari tu dia kira silap kot.

    Ramai orang makan, semua bangsa ada, siap beratur nak ambil order. Tapi yang tak best, gerai dekat dengan longkang, busuk dan sumbat pulak tu, tapi kerana sedap dah tak bau dah longkang tu.

    Lokasinya dari pekan Alor Setar kearah Tandop menggunakan Lebuhraya Sultan Abdul Halim terus sehingga jumpa stesen minyak BHP disebelah kiri, gerai selepas stesen minyak tu. parking la tepi jalan atau ada sedikit tempat parking disebelah gerai tu.


    Gerai dibuka petang ke malam sahaja, jam berapa aku tak pasti.

    ...................................................
    Nasi Lemak Royal asal, iaitu HQ nya dulu dan kini adalah dalam kedai Cina iaitu Kim Bee Chew, tepi Panggung Royale lama.......




    ......
    Nasi Lemak Royal yang popular di sekitar Alor Setar, Kedah mempunyai cawangan di Ampang. Sesiapa orang Alor Setar yang mengidam boleh lah ke sana untuk melepas geram. Hehe


    Lokasi: Club House, Tiara Duta Condominium (Taman Putra Sulaiman), Ampang, Selangor, Malaysia 68000




    Monday, January 30, 2012

    Bas Ekspres Malaysia Pandu Cuai!

    Kita telah acap kali melihat atau membaca artikel mengenai kemalangan maut membabitkan bas ekspres di Malaysia. Semalam dalam perjalanan saya di Lebuhraya PLUS menghala ke KL selepas pulang dari bercuti ke Kedah, terdapat banyak sekali bas ekspres yang memecut melebihi 120km/j. Padahal had laju bas adalah 90km/j untuk lebuhraya!

    Bas-bas ini termasuk Plusliner dll memandu dengan cara amat berbahaya dengan menghimpit di bahagian belakang kereta lain yang sedang memandu di laluan paling kanan untuk memotong. Tak cukup dengan menghimpit, bas-bas ini memberi amaran lampu besar agar segera beredar ke tepi untuk memudah kan mereka memotong dengan amat laju. Ada ketika nya dua hingga tiga bas memotong sekaligus di bahagian kiri dan kanan lebuhraya hingga menyebabkan kereta yang berada di laluan tengah menjadi torhoyong hayang terkena momentum tekanan arus angin dari tindakan ganas bas-bas berkenaan.

    Mengapa tiada polis yang memantau semalam? Padahal, ianya masih lagi musim perayaan Tahun Baru Cina? Banyak lagi persoalan... apa berlaku kepada usaha untuk memasang black box pada setiap bas seperti yang mahu dilakukan dahulu nya? Kenapa tiada marsyal yang turut berada di dalam bas ekspres? Mengapa tiada sistem amaran kelajuan bas seperti loceng amaran di dalam bas apabila melebihi had laju? Mengapa bas tidak dihadkan kuasa pecut atau kuasa laju pada enjin nya?

    Tuesday, December 20, 2011

    Semurni Kasihmu Sesuci Kasihku

    Sungguh indah lagu dulu-dulu.... romantik nya betul-betul terasa... Lagu nyanyian Zaleha Hamid & Aziz Ahmad ini sentiasa segar di dalam ingatan ku. Apabila ianya berkemundang di dalam rancangan radio Klasik FM maka memori ku aku akan terus dibawa terbang mengimbasi nostalgia cinta ku...
     
    Ini lah lirik nya yang begitu indah.. dan nyanyian yang amat mantap sekali... evergreen forever and ever.... Zaleha Hamid besttttttttt..!


    Semurni Kasihmu Sesuci Kasihku

    Bertiup sang bayu senja
    Burung terbang ke sarang
    Tanda matahari hilang
    Cahaya dibumi

    Bertambah indah suasana
    Pungguk bertemu bulan
    Hilang segala duka
    Masa remaja

    Sejernih embun sesegar pohon
    Segar lagi cintaku padamu
    Sesayup awan setinggi gunung
    Tinggi lagi harapan padamu

    Apa benar begitu
    Bulan kan terbit tinggi
    Cahaya menerangi alam
    Luas semesta

    Kalau begitu tuan
    Kuserah hati ini
    Jangan kau bimbang lagi
    Kau kasihku



    Tuesday, August 16, 2011

     Ramadhan sudah hampir sampai ke kemuncak 10 malam terakhir... Manakala Eid Fitr Mubarak semakin terasa aura nya...

    Monday, July 04, 2011

    Well said...

    Napoleon........




    "The world suffers a lot. Not because of the violence of bad people,

    But because of the silence of good people!"



    Einstein.........

    "I am thankful to all those who said NO to me.

    It is Because of them I did it myself.."



    Abraham Lincoln.........

    "If friendship is your weakest point, then you are the strongest person in the world"



    Shakespeare..........

    "Laughing Faces Do Not Mean That There Is Absence Of Sorrow!

    But It Means That They Have The Ability To Deal With It".



    Willian Arthur.........

    "Opportunities Are Like Sunrises, If You Wait Too Long You Can Miss Them".



    Shakespeare.....

    "Never Play With The Feelings Of Others, Because You May Win The Game But The Risk Is That You Will Surely Loose The Person For Life Time".



    Hitler.....

    "When You Are In The Light, Everything Follows You,

    But When You Enter Into The Dark, Even Your Own Shadow Doesn't Follow You."



    Shakespeare.............

    "Coin Always Makes Sound, But Currency Notes Are Always Silent.

    So When Your Value Increases, Keep Yourself Calm and Silent"



    John Keats........

    "It Is Very Easy To Defeat Someone, But It Is Very Hard To Win Someone"













    Sunday, June 26, 2011

    Puisi : Badai Saqifah...


    Badai Saqifah…

    Bumi Madinah menjadi suram
    Berita sedih menyelubungi Umat Islam
    Hilang nya permata yang menerangi Malam
    Cahaya yang terang kepada seluruh alam

    Nabi Muhammad telah wafat
    Tarikh 8 Jun, 632 tetap diingat
    Di rumah Baginda keluarga bermesyuarat
    Di situ lah juga akan disemadikan jasad

    Bukan disitu saja agenda berpakat
    Kerana sudah ada cita-cita hendak diperbuat
    Di Saqifah Bani Saadah tempat istirehat
    Di situ lah  tempat Ansar memulakan mesyuarat

    Di penjuru terjauh tempat berpakat
    Sehingga tidak terdengar dari rumah Nabi Muhammad
    Dulu nya Saqifah Bani Saadah di luar kota yang berkat
    Kini hanya dipinggir Masjid Nabawi bagi mereka yang mahu menyiasat

    Ketika Rasulullah s.a.w belum dimakam
    Ada orang membawa berita ‘radio malam’
    Omar Al Khattab pun menjadi geram
    Omar tak boleh hanyak duduk diam

    Bersama nya dibawa Abu Bakar dan Abu Ubaidah ibn Al-Jarrah
    Terfikir dihati adakah Ansar mahu membuat sejarah
    Memilih pemimpin baru di dunia Arab Jazirah
    Membelakangkan Muhajirin dari kota suci Mekah

    Maka bermula lah pertengkaran Muslimin
    Muhajirin dan Ansar mencanangkan pemimpin
    Masing-masing ada calon 'Presiden'
    Dalam umat Islam yang kini tiada pemimpin

    Omar berdepan dengan Ansar
    Bersatu nya Aus & Khazraj menjadikan mereka besar
    Namun berjaya Omar mengasingkan dua puak besar
    ‘Divide & Rule’  menjadi strategi besar

    Aus dan Khazraj berpecah semula
    Khazraj mahu pemimpin nya Sa’ad ibn Ubadah menjadi Tok Ketua
    Manakala Aus yang lebih kuat berdiri di belakang Abu Bakar pula
    Melihat  nasib yang tidak setara, maka akur lah Khazraj kepada yang lebih berkuasa

    Terlantik lah Abu Bakar menjadi Khalifah
    Sedang keluarga Rasul menguruskan jenazah di rumah
    Tidak lah mereka tahu bahawa bencana telah tertempah
    Berpecah lah ummah dan sesama kita bertumpah lah darah

    Keesokan nya riuh lah bicara
    Rupa-rupa nya sudah ada pilihanraya
    Maka terkejut lah Ali bin Abu Talib dan sekian keluarga nya
    Pilihan dibuat tanpa dirujuk Ahlul Bait Baginda dan sekian penyokong nya yang ada

    Bermula lah episod perpecahan Islam
    Kesan luka nya memang lah teramat dalam
    Sehingga kini Islam timbul tenggelam 
    Cahaya gemilang hanya nampak berbalam…



    Hasil nukilan: Ahmad Al-Qadah
    Di: Saqifah Bani Sa’adah, Madinah Al Munawwarah
    Tarikh: 26 Jun, 2011.