Wednesday, March 02, 2011

HAWA NAFSU DORONG PENYAKIT HATI



HAWA NAFSU DORONG PENYAKIT HATI
Bersempena Bulan yang mulia iaitu bulan Ramadan marilah kita dengan ketinggian dan kemuliaan seseorang manusia menurut Islam bukan diukur berdasarkankekayaan, pangkat atau keturunan yang dimilikinya. Akan tetapi ia dilihat dari sudut ketakwaannya kepada Allah Ta’ala disamping melihat kepada kesucian dan keikhlasan hatinya yang bebas daripada segala sifat mazmumah iaitu sifat tercela.
Rasulullah s.a.w. menjelaskan perkara ini ketika ditanya oleh seorang sahabat ‘’ wahai Rasulullah s.a.w. siapakah manusia yang terbaik ?’ jawab baginda s.a.w. orang mukmin yang bersih hatinya ? tanya sahabat lagi ‘ apakah maksud orang yang bersih hatinya itu? ‘ jawab baginda s.a.w. ialah yang bertakwa, bersih yakni tidak ada kederhakaan, pengkhianatan , dendam dan kedengkian – Petikan dari Hadis‘ riwayat Ibnu Majjah.
Seseorang yang tipis dan tidak kuat imannya akan mudah dihinggapi penyakit hati, kerana penyakit ini muncul dari dorongan tujuh rangkaian hawa nafsu yang jahat dan hasil dari godaan Syaitan yang sentiasa ingin menyesatkan manusia .
Meskipun dibulan Ramadan Syaitan dirantai namun rangkaiannya yang sedang beroperasi dalam diri manusia selama sebelas bulan seperti bara api menunggu mangsa jadi sasarannya. Oleh kerana itulah diberikan tempoh sebulan untuk menundukkan kehendak rangkaian nafsu seperti yang disenaraikan agar  patuh menurut perintah yang terkandong dalam al-qur’an dan hadis .
(1) Hasad Dengki
Islam sangat mencela sifat dengki atau hasad. Sifat ini biasanya lahir dari seseorang yang tidak menyenangi sesuatu kelebihan atau nikmat yang ada pada orang lain. Golongan ini akan berusaha untuk mendapatkan kelebihan orang itu supaya nikmat itu berpindah kepadanya.
Sifat dengki ini boleh menjangkiti sesiapa sahaja sama ada mereka yang kaya dan kukuh ekonominya atau mereka yang kurang berada. Bagi yang kurang berada, kemampuan mereka terbatas dan kadang-kadang tidak memungkinkan untuk mereka mencapai sesuatu yang dihajati.
Lantaran apa yang dicita-citakan untuk menjadi seperti orang lain tidak tercapai, maka yang timbul ialah menaruh sifat irihati dan dengki terhadap mereka yang lebih beruntung dari mereka, sifat ini juga boleh menjangkiti golongan yang berada.
Mereka tidak mahu kekayaan diperolehi kepada orang lain yang kadang-kadang jiran atau saudara mara mereka sendiri. Lebih membimbangkan lagi ialah sifat dengki ini boleh membawa seseorang kepada perlakuan tidak adil atau berlaku zalim terhadap sesama manusia.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : ‘ jauhkan diri kamu dari hasad dengki sesungguhnya hasad merosakkan amalan kebaikan sebagaimana api memakan kayu kering ‘.
(2) Sifat Khianat
Sifat khianat boleh dianggap sebagai teman akrab dengan penyakit dengki kerana kedua-duanya lahir dari hati manusia yang kotor lantaran sangat lemah keimanannya. Wujudnya sifat khianat dalam masyarakat disebabkan oleh cuainya individu dalam menjaga amanah orang lain. Ia timbul disebabkan rasa tidak senang apabila orang lain dianugerahkan nikmat atau rezeki oleh Allah Ta’ala.
Khianat ialah satu sifat yang sangat berbahaya kerana boleh berlaku dalam pelbagai aspek kehidupan, khianat-mengkhianati boleh timbul di antara suami isteri dalam kehidupan rumahtangga, boleh berlaku di antara adik-beradik, jiran tetangga, teman sekeluarga, juga wujud dalam hal perdagangan atau perniagaan, politik dalam aspek kehidupan yang lain.
Perbuatan khianat ini juga boleh berlaku baik secara terang-terangan mahupun secara sembunyi. Kita sering mendengar istilah seperti musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan, pagar makan padi ‘ yang mana semua itu ditujukan kepada orang yang melakukan pengkhianatan secara sembunyi atau rahsia. Apa yang jelas ialah sifat khianat ini sangat dimurkai Allah Ta’ala.
Orang yang memiliki sifat ini sesungguhnya tidak memberi apa-apa keuntungan pun. Apa yang pasti hanyalah kerugian kerana tidak menemui ketenangan dan kedamaian hidup sebaliknya sentiasa resah gelisah. Juga ia termasuk dalam golongan orang munafik seperti sabda nabi yang bermaksud : ‘ tanda orang munafik ada tiga apabila berbicara ia berdusta, apabila berjanji dia mungkiri, apabila diamanahkan dia khianat ‘.
(3) Riya’
Riya’ adalah sifat yang juga sangat merbahaya kerana boleh menghapuskan segala kebajikan atau amal soleh yang telah dikerjakan oleh seseorang sehingga tidak bernilai disisi Allah Ta’ala. Orang yang riya’ membuat ibadah atau apa sahaja amalan bukan untuk mengharapkan keredaan Allah Ta’ala bahkan kerana mengharapkan pujian dan penilaian dari manusia.
Firman Allah ta’ala : maksudnya  ; maka celakalah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya, orang-orang yang berkeadaan riya’.
Dalam mengerjakan apa jua bentuk amal soleh atau beribadat kepada Allah subhanahua ta’ala jika didasarkan kepada riya’ maka akan sia-sialah ibadat itu. Sesungguhnya  Allah Ta’ala memerintahkan hambanya agar beribadat dengan penuh ikhlas.
Firman Allah Ta’ala Maksudnya :’ pada hal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya (ikhlas) dalam menjalankan agama dengan lurus dan supaya mendirikan solat dan menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang lurus ‘ maka jelaslah, amalan yang didasarkan kepada riya’ itu tadi tidak akan mendapat pahala.
Apa yang nyata ‘ riya’  tidak akan meninggalkan kesan positif  kepada pelakunya. Orang riya’ yang tidak ikhlas biasanya amalannya atau budinya tidak kemana. Apabila tiada manusia yang memuji atau tidak mendapat pujian, orang yang riya’ itu akan berhenti dari beramal.
(4) Sifat Takbur
Takbur dan sombong adalah sifat yang sangat tercela dan dibenci oleh Allah subhanahua ta’ala. Ulama’ tasawuf menggolongkan sifat ini sebagai syirik kecil. Ini adalah kerana orang takbur itu merasa dirinya terlalu tinggi atau lebih hebat dari orang lain.
Seseorang yang memiliki sifat takbur dan sombong akan membuat dirinya terlupa sebagai makhluk Allah Ta’ala yang serba lemah lagi banyak kekurangan. Perlu kita memahami, kalau sekiranya kita mempunyai ada kelebihan zahiriahpun,
Ia adalah diberikan oleh Allah Ta’ala dan hanya untuk kehidupan yang sementara sahaja di atas muka bumi ini. Pada asalnya sifat sombong adalah sifat iblis yang dahulu tidak mahu sujud kepada nabi Adam di dalam syurga. Hal ini lantaran iblis beranggapan dirinya memiliki sifat kemuliaan iaitu iblis dijadikan dari api manakala Adam dari tanah.
Sifat-sifat tercela ini apabila wujud dalam sesebuah masyarakat bukan hanya akan membawa kerosakan dalam masyarakat tersebut, malah orang yang bersifat demikianpun turut menerima padahnya. Mudah-mudahan semua para muslimin terhindar dari sifat-sifat ini.






Petikan Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 195 yang berbunyi
Bermaksud : Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu bahaya kebinasaan dengan sikap bakhil, dan baikilah dengan sebaik-baiknya segala usaha dan perbuatan kamu, kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

No comments:

Post a Comment

DAHAGI SINGAPURA

DAHAGI SINGAPURA. KENAPA penentangan terhadap penjajahan  dikatakan PEMBERONTAKAN? Paling mengecewakan apabila Melayu dan orang Islam menjad...