Wednesday, March 02, 2011

MENGENAL KEBESARAN ALLAH S.W.T.

  
MENGENAL KEBESARAN ALLAH S.W.T.
Petikan Firman Allah dari Surah Asyura Ayat 29 yang berbunyi




Maksudnya : Sebahagian daripada tanda-tanda (kekuasaanNya) ialah kejadian langit dan bumi dan apa yang ditebarkanNya pada keduaNya dari makhluk yang melata dan Ia berkuasa mengumpulkan mereka apabila dikehendakiNya. 

Ruang angkasa yang luas dihiasi dengan bulan, bertaburan dengan bintang, planet-planet semuanya tersusun rapi dan tidak terjadi pergeseran antara satu dengan lainnya, siapakah yang mengaturnya ?

Bumi yang beredar mengelilingi matahari dalam masa setahun, dengan peredarannya itu terjadilah berbagai musim. Di sekeliling permukaan bumi terdapat pula lapisan udara sehingga manusia dan makhluk lainnya dapat hidup. Siapakah yang menyediakan semua ini ?

Jika kita teliti perjalanan bumi yang beredar mengikut paksinya dalam tempoh 24 jam. Kita perhatikan pula perjalanan matahari, bulan, pelanet lainnya, bintang-bintang kita akan merasa kagum dan patutlah kita bertanya siapakah yang Maha pengatur semua ini?

Jika kedudukan bumi terlalu dekat dengan matahari apa akan jadi, sudah tentu bumi terlalu panas sehingga manusia dan makhluk lainnya tidak dapat hidup seperti sekarang ini. Bagaimana pula jika terlalu jauh letaknya, sehingga hanya ais ataupun bungkah batu gersang yang ada disitu.

Kita semakin terpesona dan takjub jika kita mengkaji tentang kejadian manusia, hewan, tumbuh-tumbuhan, dan berbagai makhluk lainnya. Susunan tubuh kita yang terdiri dari bahagian-bahagian yang mempunyai tugas yang berbeda antara satu dengan lainnya.

Masing masing bahagian itu bertanggung jawab terhadap tugas masing-masing. Bahagian pernafasan bertanggung jawab untuk mendapatkan oksijen dan mengeluarkan karbon dioksid. Bahagian penghazhaman bertanggung jawab atas tugasnya menghadhamkan makanan. Demikian pula bahagian lainnya.

Jika kita perhatikan sebuah bangunan tinggi yang indah, dalamnya tersusun rapi dengan segala perlengkapan, kita yakin ada orang yang membangunnya dan melengkapkan semua alat yang ada dalam bangunan itu.

Demikian pula jika kita perhatikan lalu lintas dijalan raya dengan perlengkapan tanda-tanda yang perlu dipatuhi untuk keselamatan pengguna jalan raya itu sendiri. Kita berkeyakinan ada manusia yang mengatur itu semua.

Mereka yang beriman berkeyakinan bahawa kejadian bumi dengan susunan yang begitu teratur rapi, susunan planet-planet dan bintang-bintang di ruang angkasa yang terseusun rapi. Kejadian manusia dan makhluk lainnya dengan dilengkapi berbagai alat yang berguna.

Kejadian tumbuh-tumbuhan yang beraneka ragam dengan susunan yang rapi dan teratur, maka semua itu mebuat kita yakin dan percaya adanya yang Maha pengatur dan Maha kuasa iaitu Allah s.w.t.

Meskipun manusia telah berjaya membuat berbagai kelengkapan moden seperti kereta, pesawat udara, roket dan berbagai lainnya, kita patut mengakui kejayaan yang telah kita peroleh itu adalah dengan menggunakan  segala kemudahan yang telah dikurniakan Allah s.w.t. seperti kelengkapan yang ada pada tubuh kita.

Kita gunakan akal fikiran, kita olah bahan-bahan yang ada seperti besi, tembaga,  gas dan sebagainya. Kita ciptakan roket, kita meluncur ke angkasa luas menuju tempat tempat yang telah disediakan Allah s.w.t. seperti bulan dan planet-planet laninnya. Semua itu membuktikan tentang keagongan Allah S.W.T

No comments:

Post a Comment