Wednesday, March 02, 2011

SEJARAH SIHIR


SEJARAH SIHIR
Sihir atau dikenal sebagai ilmu hitam telah difirmankan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al-Qur’an di mana ia wujud sejak zaman Nabi Musa a.s.  Sihir juga ada diriwayatkan di zaman Nabi s.a.w.

ADAKAH NABI PERNAH TERKENA SIHIR

Persoalan ini telah menjadi pertikaian para ulama Islam.  Maka dalam hal ini kita merujuk kepada Hadis Sahih riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud : Dari Aisyah : Nabi pernah disihirkan sehinggalah Baginda menyangkakan bahawa ia telah mendatangi mereka (isteri-isteri) sedangkan ia tidak mendatangi mereka -   Petikan dari Hadis Bukhari dan Muslim.
Ulama-ulama yang menafikan hal ini memberi alasan bahawa ini merupakan sesuatu yang mengaibkan martabat  Ar-Rasul s.a.w., akan tetapi menurut Qadhi Iyadh, katanya "(kejadian sihir) ini tidak mencacatkan kebenaran Baginda kerana telah jimak bahawa Nabi dipelihara dari sudut itu. 
Cuma yang berlaku hanyalah di bidang yang harus berlaku di atasnya, di bidang duniawi semata-mata". Juga Qadhi " Iyadh menegaskan: " Dan sihir adalah merupakan satu daripada penyakit - penyakit  ".
Dengan ini jelas bahawa adalah tidak mustahil bagi seseorang itu ditimpa penyakit yang disebabkan oleh sihir, akan tetapi hendaklah diingat bahawa ia berlaku atas keizinan Allah s.w.t. Sihir adalah sejenis ilmu yang dikuasai oleh golongan Jin dan Syaitan. 
Oleh itu bagi manusia yang mengamalkan ilmu tersebut bererti mereka akan memperalatkan dan bekerjasama dengan Syaitan bagi tujuan-tujuan tersebut

TANDA-TANDA TERKENA SIHIR

Tanda-tanda gejala sihir begitu banyak, antaranya:-
1.  Seseorang yang baru berkahwin tidak mempunyai nafsu terhadap isterinya.
2.  Seseorang itu merasa kadangkala terlalu panas dan kadangkala terlalu sejuk sehingga ia sanggup " meminum air yang mendidih “.
3. Suami dan isteri yang tiba-tiba sahaja merasa tidak aman, benci-membenci antara satu dengan lain walaupun sebelumnya mereka sangat berkasih-sayang.
4. Kebiasaannya gejala penyakit yang disebabkan oleh sihir lebih menonjol sewaktu senja.
5. Ciri-ciri dari penyakit-penyakit baik fizikal atau kejiwaan yang tidak dapat disahkan atau dikesan puncanya oleh doktor-doktor yang pakar kecuali bagi mereka yang ada kepakaran dalam bidang rawatan rohani atau tradisional dengan ayat-ayat al-qur’an.

CARA MENGHADAPI SIHIR

Orang-orang yang beriman dengan Allah mempunyai banyak kelebihan di dalam menghadapi sihir.  Dengan mereka mempunyai tempat pergantungan dan tempat berlindung yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa iaitu Allah "Azza Wajalla.
Imam Ibnu Qaiyim telah berkata, "Ubat yang paling bermanfaat untuk penyakit sihir ialah Al Adahihiyah Al Ailahiyah (penawar Ketuhanan) iaitu dengan banyak berzikir, membaca Al-Qur’an dan  berdoa. Salah satu petikan dari surah al-baqarah ayat 255 yang berbunyi
Maksudnya : Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).
       Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya.
       Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).
        Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).
Seseorang yang beriman itu menganggap bahawa sihir yang menimpanya sebagai satu ujian dari Allah.  Sekiranya ia melalui ujian ini dengan cara yang betul sepertimana yang dikehendaki oleh Allah maka Insya Allah bertambahlah imannya.
Kaifiat penghadang atau pendinding dari terkena sihir ini seperti yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.
Orang-orang yang beriman hendaklah meyakini bahawa kuasa Allah s.w.t. mengatasi segala-galanya baik yang ada di langit mahupun yang ada di bumi dan bahawa interaksi dengan ayat-ayat Allah (Al-Qur’an) itu sebesar-besar penawar;
kalau rasa ragu dengan bacaan ayat-ayat al-qur’an itu sudah luar biasa kurang mendekati bacaan ayat-ayat suci al-qur’an walau sehari sebaris cukup memadai tetapi biarlah berterusan insyallah ada penawarnya.
oleh itu mereka tidak perlu berubat dengan cara-cara yang memudaratkan aqidah seseorang seperti dengan berlindung dengan Jin dan Syaitan melalui perantaraan bomoh atau dukun dan Jin-Jin yang tidak beramal dengan petunjuk Allah s.w.t.
Imam As Syafie mengharuskan penggunaan Jin (Jin Islam-pen) di dalam perkara melawan sihir sahaja.  Manakala Imam Hanafi, Hambali dan Maliki tidak mengharuskannya sama sekali.  Oleh yang demikian kita dapati di Nusantara Melayu yang rata-rata bermazhab Syafie ramai sekali kedapatan amalan ini. 
Akan tetapi perlu diingatkan seperti yang dijelaskan dalam tajuk yang terdahulu (Masalah Berubat Dengan Perantaraan Jin), terdapat bahaya-bahaya yang banyak terutama bagi mereka yang jahil apabila meminta pertolongan dengan Jin seperti pandangan Syeikhul Islam Ibnu Taymiyah.
RASUKAN
Satu lagi ciri-ciri sihir ini ialah yang menyebabkan si penghidap dirasuk oleh satu kuasa hingga tidak sedarkan diri, mungkin menjerit-jerit, meronta-ronta dan lain-lain. 
Kuasa di sebalik kejadian itu ialah daripada golongan Jin dan Syaitan. Imam At-Tabrani telah meriwayatkan hadis dengan asnad yang Hassan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya:
Jin itu tiga golongan, PERTAMA satu golongan yang mempunyai sayap yang boleh terbang di angkasa, KEDUA satu golongan berupa ular dan KETIGA satu lagi golongan yang bertempat dan berpindah.
Di dalam Al-Qur’an juga disebut jin dalam bangsa-bangsa yang disebut Jin, Ifrit dan Syaitan. Bangsa-bangsa Jin yang memegang peranan penting itu amatlah banyak, antaranya:-
1.         Iblis                 -           bapa segala Jin.
2.         As Syaitan       -           Syaitan.
3.         Al Muraddah   -           peragu (pewas-was).
4.         Al Afariit         -           Ifrit (penipu-penipu).
5.         Al A"wan         -           penolong-penolong (khadam).
6.         Al-Ghawasuum-          penyelam-penyelam.
7.         Atthiaruun       -           penerbang-penerbang.
8.         Attawabi"         -           pengikut-pengikut.
9.         Al Qarna"        -           pengawan-pengawan.
10.       Al "Ammar      -           pemaa"mur-pemaa"mur.

PENGALAMAN MUJAHIDIN AFGHAN

Diriwayatkan dalam kisah perjuangan Muhahidin Afghan bahawa pernah berlaku salah seorang daripada Mujahidin telah dirasuki Jin.  Kemudian sahabat-sahabatnya telah Membacakan ayat-ayat suci Al-Qur’an kepada sahabat mereka yang sedang dirasuk itu.
Akan tetapi bahawa Jin yang merasuknya menjawab bahawa ia juga beragama Islam dan bahawa ayat-ayat Al-Qur’an itu tidak akan memberi kesan apa-apa kepadanya.
Maka apabila tiba Amir Muhahidin yang lebih arif, beliau lalu melaungkan azan dan seketika itu juga Jin tadi telah gentar dan mengaku kesalahannya. Barulah Jin itu menjawab ia sebenarnya beragama Nasrani dan bahawa ia adalah salah
seorang daripda 5,000 Jin yang dihantar oleh Pope untuk merosakkan bumi Mesir dan memporak-perandakan hubungan suami isteri. (Sejauh mana benar dakwaan Jin ini wallahu"alam). 
Dari peristiwa ini dapat diambil kesimpulan bahawa tindakan yang paling berkesan terhadap mereka yang dirasuki Jin kafir ialah dengan melaungkan azan.

No comments:

Post a Comment

DAHAGI SINGAPURA

DAHAGI SINGAPURA. KENAPA penentangan terhadap penjajahan  dikatakan PEMBERONTAKAN? Paling mengecewakan apabila Melayu dan orang Islam menjad...